Monday, August 17, 2009

fakta menarik....

Ubat gigi jenama Colgate muladiperkenalkan di Perancis dengan namaCue, mengambil sempena nama sebuahmajalah lucah.

macamana la unta boleh lindung matadia dari habuk2, pasir kat pdg pasirkan?? sebab unta ada 3 lapis kelopakmata..

Sekiranya separuh bahagian barat Pelantar Ais Antartika mencair akibat kesan pemanasan dunia, itu saja sudah cukup untuk meninggikan paras laut sebanyak 60 kaki, dan menenggelamkan banyak bandar besar di pinggir laut.

Siri drama televisyen yang paling panjang adalah "Guiding Light" yang telah (dan masih) ditayangkan selama lebih 66 tahun! Ia mula ke udara melalui radio dalam bulan Januari 1937, dan memasuki rangkaian televisyen pada 30 Jun 1952.

Beethoven iaitu seorang penggubah beberapa susunan muzik klasik terbaik di dunia sebenarnya adalah seorang yang pekak..

Makanan yg pling digemari oleh lipas ialah gam yg berada di belakang setem...

Filem "Black Hawk Down" yang ditayangkan pada tahun 2002 dibuat berdasarkan sebuah buku yang mencatatkan kisah benar ketika pertempuran di Mogadishu pada tahun 1993. Apa yang sepatutnya disebut secara jelas adalah penglibatan batalion Malaysia yang bertugas di bawah mandat PBB di Somalia. Regimen Askar Melayu Diraja (Mechanized) ke-19 telah menunjukkan keberanian setelah menyelamatkan 75 orang askar Amerika Syarikat di sebalik kekecohan itu, serta mengorbankan seorang askar Malaysia. Turut terlibat adalah sepasukan askar dari Pakistan.

Matahari kita sudah mencapai pertengahan tempoh kewujudannya. Dalam beberapa bilion tahun seterusnya, kesemua hidrogen yang terlibat dalam tindakbalas nuklear di sana akan kehabisan. Matahari akan mengembang dan membakar planet-planet yang berada di orbit berhampiran, termasuk Bumi kita ini.Matahari adalah bintang paling dekat dengan Bumi. Bintang yang kedua paling dekat adalah Alpha Centauri yang berjarak 250,000 kali lebih jauh berbanding matahari.

Piala Dunia FIFA 2002 adalah yang pertama kali dianjurkan bersama oleh dua buah negara, iaitu Jepun dan juga Korea Selatan. Ia juga merupakan yang pertama diadakan di benua Asia.Bola sepak adalah sukan terunggul di dunia, dimainkan di semua benua kecuali Antartika. Di setiap benua tersebut juga, bola sepak adalah sukan terutama, kecuali di Amerika Utara (Amerika Syarikat). Piala Dunia FIFA, diadakan setiap 4 tahun, adalah kejohanan paling berprestij. Pemenang piala tersebut dianggap sebagai juara bola sepak seluruh dunia.

Catatan Greek purba menyebut bahawa piramid-piramid di Giza, Mesir dibina oleh ratusan ribu hamba abdi. Hakikatnya, pembinaan menakjubkan itu dilaksanakan oleh peladang yang menantikan banjir tahunan Sungai Nil surut, serta golongan artisan dan pakar pembinaan. Setiap tahun Sungai Nil akan membanjiri tebingnya. Banjir ini penting untuk membekalkan tanah subur buat ladang. Sepanjang masa ladang mereka dibanjiri, para peladang yang tidak dapat mengerjakan ladang mereka itu beralih ke tapak pembinaan piramid dan lain-lain kerja sampingan.Sebuah bandar perindustrian purba yang ditemui berdekatan piramid-piramid itu menunjukkan bahawa semua pekerja itu diberi makan secukupnya, segala penyakit dan kecederaan diberikan rawatan, dan kehidupan mereka secara umumnya diberikan perhatian sebaik-baiknya di sebalik hakikat bahawa mereka terpaksa bekerja keras hingga memaksa diri ke tahap yang sangat menakjubkan. Ini langsung tidak menyerupai kehidupan sebagai hamba abdi

No comments: